TESTISIVU IHON NELJÄ VUODENAIKAA

kesaiho

 

 

 

Lähetä ajanvarauskysely Arjalle.

 

 

 

 

 

Kesä – ihon kulta-aikaa

Lämpimät kesäsäät saavat suuren osan ihosta paljastumaan. Kasvot, kaulan- ja niskanseutu sekä käsivarret ovat kevään mittaan jo hieman tottuneet aurinkoon. Lämpimänä kesänä auringosta pääsee nauttimaan koko keho.

Kesällä ollaan paljon ulkona ja viihdytään myös veden äärellä. Vesi ja rantahiekka heijastavat UV-säteitä ja vahvistavat siksi niiden vaikutuksia. On syytä muistaa, että kesäkuukausina iho ruskettuu ja saattaa palaa myös pilvisenä päivänä. Pilvien läpi UV-säteilystä tulee maahan asti jopa 60 – 80 %. Juhannuksen tienoilla, kesäpäivän tasauksen aikaan, aurinko on kohtisuorassa kravun kääntöpiiriä ja näin ollen pohjoisella pallonpuoliskolla auringon vaikutus on silloin voimakasta.

Vaikka iho kaipaa kosteutta myös kesällä, ei sen kuivuminen vaivaa enää samoin tavoin kuin talvella. Auringon ultraviolettisäteily nopeuttaa solun jakautumista ja saa ihon uloimman kerroksen paksuuntumaan. Sisä- ja ulkoilman välillä ei ole suuria eroja. Nämä ulkoiset tekijät auttavat ihon hyvinvointia ja vähentävät sen kuivumista. Kuuman ja kostean ilman vilkastuttamien tali- sekä hikirauhasten takia iholle voi tulla näppyjä ja toisilla iho saattaa myös rasvoittua normaalia enemmän. Ihon huolellinen puhdistaminen myös meikittömän päivän jälkeen on siksi tärkeää.

Kuumat kesäpäivät lisäävät kosteuden haihtumista iholta, mutta paksuuntunut iho sekä hien ja sebumin voimakkaampi erittyminen edistävät ihon pehmeänä säilymistä. Ravintorikkaat tuoreet kasvikset ja marjat sekä kuumuden tuoma luonnollinen tarve nauttia vettä edistävät osaltaan ihon hyvinvointia ja ihon kosteustasapainon säilymistä.  Kesällä tavataan liikkua hieman enemmän. Liikunta pitää kehon nestekierron vilkkaampana, joten kuona-aineet poistuvat tehokkaammin pois elimistöstä. Vaikka valoisuus pitää meidät virkeinä, on kesälläkin tärkeää pitää huolta riittävästä levosta.

Pitkään piilossa pysytelleet jalat pääsevät myös viimein esille. Jalkakylvyllä, kevyellä raspauksella ja jalkavoiteen levittämisellä saa niistä kotikonsteinkin esittelykelpoiset. Paljain jaloin kävelyn sanotaan myös tekevän hyvää jalkapohjille. Paljas iho nauttii muutenkin olostaan, mutta on altis raapaisuille, hiertymille, haavojen syntymiselle, hankaukselle sekä erilaisille hyönteisten pistoksille. Pienetkin pintahaavat ja –naarmut on hyvä pyyhkäistä ihon desinfiointiaineella, jotta ne eivät pääse tulehtumaan.

Kohtuudella auringossa
Auringonvalolla on kehomme kannalta monia hyviä puolia, mutta liiallinen altistuminen voi tuoda esiin myös sen haitalliset vaikutukset. Erityisesti pisamia helposti saavien sekä vaalea ja helposti palavaihoisten on syytä olla tarkkana, sillä heillä on suurempi riski auringon haitallisille vaikutuksille kuin niillä, joilla ei ole pisamia ja jotka ruskettuvat helposti. Jotkut ihosairaudet, kuten psoriasis, hyötyvät UV-säteilystä. Toiset, kuten ruusufinni voivat pahentua UV-säteilystä. Kutiseva, näppyläinen ja punoittava aurinkoihottumaa voi kiusata toisia.

UV-valo aktivoi pigmentinmuodostusta. Joillekin ihoalueille saattaa muodostua liikaa pigmenttiä ja aiheuttaa näin esteettisiä haittoja. Vaikka ihon oma luonnollinen aurinkosuoja, ruskettuminen, sekä paksuuntunut sarveiskerros estävät jonkun verran UV-säteiden pääsyä syvemmälle ihoon ja kudoksiin, on ihon suojaaminen edelleen yksi ihonhoidon keskeisistä tehtävistä, jotta ihon valovanheneminen ei voimistu. Auringolle altistumista voidaan pienentää myös vähentämällä auringossa olo aikaa sekä suojaamalla iho päähineillä sekä vaatteilla.

Kesä meikit ohentaa
Jos kasvojen iho kaipaa tasoittavaa värivoidetta, on näppärää valita kesämeikkivoiteeksi tuote, jossa on aurinkosuojakerroin. Kasvomeikkien sävy kaipaa varmasti päivitystä ihon päivettymisen mukaan. Vedenkestävät ripsivärit ja kajaalit pysyvät paikoillaan pulahdustenkin ajan. Hieman päivettyneellä iholla hyvältä näyttävät taas vaaleatkin luomiväri- sekä huulimeikkisävyt.


#Avainmuuttujat:
UV-säteilyn voimakkuus, päivänvalon lisääntyminen, hormonitoiminnan tasaantumien, allergeenien väheneminen, lämpimät säät, iho kauttaaltaan esillä.

#Kesähoitoja: Ihonpuhdistukset, rauhoittavat ja kosteuttavat kasvohoidot,
anti-age & antioksidanttikasvohoidot, kestovärit, käsi- ja jalkahoidot, vartalohoidot (ihokarvojen poistot, rentoutus- ja selluliittihoidot, suihkurusketus).

#Kesäihon ystäviä: antioksidantit (betakaroteeni), C-vitamiini, peptidit, arganöljy, aloe vera, kaolin-savi, merileväuutteet, UV -suoja-aineet

#Kesätuotteet: raikastavat ja kevyesti kuorivat puhdistustuotteet, kevyemmät hoitotuotteet, kiiltoa kontrolloivat ja itseruskettavat, kosteuttavat ja rauhoittavat, luontaista suojaa vahvistavat, antibakteeriset tuotteet, pigmentoitumisen & aurinkovaurioiden muodostumista estävät

#Kotihoidon kulmakivet: Puhdistus, kosteutus, aurinkosuoja, safe tan. Vartalon puhdistus ja kosteutus. Jalkojen ja kynsien hoito.

 

symboli-divider-pink

Kevät iskee iholle

 Kevät iskee iholle

Lämpenevä ilma ja auringonvalo vähentävät useimmilla ihon kuivumista ja lisäävät ihon yleistä hyvinvointia. Ilmassa liikkuvat allergeenit voivat toisaalta tehdä ihosta herkästi reagoivan. Tämä voi näkyä punoituksena, kutinana, näppyinä tai turvotuksena. Auringon valo käynnistää elimistössämme talviunilla olleiden hormonien tuotannon, jotka kohentavat oloamme monella tapaa. Toisille voi siitä huolimatta iskeä kevätstressi. Stressi saattaa osaltaan pahentaa kehon allergisia oireita.

Talven pimeys on tehnyt ihosta erityisen aran UV-säteilylle. Ihon suoja on alhaalla, sillä sen sarveiskerros on ohut ja iholta puuttuu luonnollinen, melaniinin eli ruskettumisen tuoma aurinkosuoja UV-säteitä vastaan. UV-säteily on voimakasta keväisin, joten on tärkeää suojata iho huolellisesti sekä totuttaa se asteittain aurinkoon.

Suojaa tarvitaan sekä UVB- että UVA-säteitä vastaan. Liiallinen UV-valolle altistumien saattaa aiheuttaa jopa ihon palamista. UVA-säteet vaikuttavat lisäksi ihon syvemmissä kerroksissa ja edesauttavat reaktiivisten happilajien muodostumista. Vapaat happiradikaalit vaikuttavat mm. ihon ennenaikaiseen ikääntymiseen. UV-säteilylle altistuminen saa aikaan pigmentin muodostusta aktivoivien hormonien tuotannon lisääntymistä. Joskus pigmentinmuodostuksesta vastaavat solut eli melanosyytit alkavat tuottaa pigmenttiä normaalia enemmän. Tällainen reaktio voi aiheuttaa hyperpigmentoituneita alueita iholla.

Aurinkoiset päivät saavat ihon näyttäytymään uudessa valossa. Kirkkaassa valossa ihonsävy saattaa tuntua entistä kalpeammalta ja sen sävy elottomalta. Ihon pikkuvirheet tuntuvat olevan enemmän esillä. Mikroverenkierto kaipaa elvytystä ja kasvomeikkien sävyt saattavat kaivata päivitystä. Katupölyä leijailee ilmassa, joten ihon huolellinen puhdistaminen iltaisin on paikallaan.

 

ihon-vuodenajat-kevat-kuva-900x300


#Avainmuuttujat:
UV-säteilyn ja valon määrän lisääntyminen, muutokset hormonitoiminnassa, allergeenit, lämpötilan nousu, ulkoilun lisääntyminen, ihoa enemmän esillä.

#Keväthoitojen tehtäviä: Epidermiksen barriäärin vahvistaminen (epidermiksen barriäärin tehtävänä on antaa vastustuskykyä, suojata alempia ihon kerroksia UV-säteilyltä sekä oksidatiiviselta stressiltä), puhdistus/detox (talvella kertyneiden epäpuhtauksien ja kuona-aineiden poisto), turvotuksen vähentäminen, ihon rauhoittaminen, rentoutus, stressitason / ihoärsytysten alentaminen, kosteuttaminen.

#Kevätihon ystävät: Antioksidantit, A ja C-vitamiini, peptidit, UVB/UVA aurinkosuojatuotteet, itseruskettavat tuotteet

#Kotihoidon kulmakivet: Puhdistus, kuorinta, kosteutus, aurinkosuoja, safe tan, pigmentaation estäminen. Vartalon kuivaharjaus, kuorinta ja kosteutus.

Sulje teksti

Syysihon hoito

KUVA

syysihon hoito otsikko

tekstiä

dasgsdgh

dfgsdfgsdgg

Sulje syysihon teksti